بهترین و بزرگترین مرکز دانلود و خرید وفروش پروژه های پایان نامه دانشجویی و تحقیقات آماده و کارآموزی به صورت حرفه ای فایل های آموزشی و فایل های پاورپوینت
آخرین محصولات فروشگاه
محبوبترین محصولات
فروشگاه فروشگاه بزرگ علم فایل فروشگاه خرید و فروش مقاله و تحقیق

اطلاعیه فروشگاه

در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود.ضمنا برای اینکه راحت تر محصول مورد نظرتون رو پیدا کنید از قسمت (جستجوی محصولات) بالای صفحه استفاده کنید. با تشکر

مقاله کامل در مورد استرس

مقاله کامل در مورد استرس

مقدمه

طي ده‌هاي اخير موضوع استرس و تنيدگي يكي از مهمترين زمينه‌هاي پژوهشي علوم مختلف بوده است . اين موضوع توجه دانشمندان مختلف اعم از پزشكان ، روان‌شناسان ، متخصصان فيزيولوژي ، زيست‌شناسان و جمعه‌شناسان را به خود جلب كرده است و هر كدام جنبه‌هايي از مسايل مربوط به استرس را مورد بررسي قرار داده‌اند(حس شاهي،138) . از اين رو در مورد تنيدگي (استرس ) و عوامل تنيدگي را نظرات زيادي ، ارائه شده است مانند: انسان پيوسته در حال تنيدگي به سر مي‌برد ، چرا كه تنيدگي پاسخ و عوامل به وجود آورده‌اي آن يا عامل تنيدگي‌زا ، بايد تنيدگي‌زا ، گوناگون مي‌باشد مانند: سرما،‌گرما، عوامل عفوني ، شوك‌ ناشي از جي‌حي تكانش‌هاي عصبي . نظير ترس ، خشم يا هر گونه عوامل تنيدگي ديگر ( لوولو، 1371 ، به نقل از آقا محمديان و همكاران 1384 ).

اثرات فشار‌هاي رواني ‍، مانند ميزان اضطرابي كه در فرد بر مي‌انگيزد و ميزان اختلالي كه در توانايي‌هاي شخص براي كاركردن به وجود مي‌آورد به چندين عامل بستگي دارد كه اطلاع و در مواقع لزوم به كارگيري آنها مي‌تواند فرد را در تحمل فشار رواني و شيوه صحيح و رويارويي با آن ياري دهد. در بسياري از موارد، شرط چيرگي انسان بر يك وضعيت بعذنجي ودشوار رواني، واكنش مناسب است(دشتي ، 1372). از اين رو در سال‌هاي اخير، توجه زيادي به عوامل تعديل كننده و تأثير گذار بر استرس معطوف شده و باعث به وجود آمدن رويكرد جديدي به مطالعه استرس و روش‌هاي مقابله با آن و پيشگيري از آن شده است. در اين رويكرد ويژگي‌هاي شخصيتي از قبيل خودبسندگي، اعتماد به نفس، عزت نفس، منبع كنترل، تيپ‌هاي شخصيتي و سبك هاي + خوش بينانه و بدبينانه و شادكامي كه مي‌تواند در نقش منابع شخصي در هنگام استرس وارد عمل شوند توجه ويژه‌اي را به خود جلب كرده است (حسن شاهي، 1384) . بنابراين پژوهش حاضر با توجه به اين موضوع و در راستاي مطالعات قبلي به بررسي ارتباط ميان راهبردهاي مقابله با استرس ، شادكامي ذهني و سرسختي روان‌شناختي در بين دانشجويان دانشگاه مي‌پردازد.

بيان مساله:

 استرس در نزد مردم غير حرفه‌اي ،‌ پرشكي، روان‌پزشكي و روان‌شناسي در مفاهيم و منظورهاي مختلف به كار مي‌رود . ولي به طور كلي هر عاملي كه وحدت رواني‌زيستي انسان را تهديد كند، استرس ناميده مي‌شود . حال اين تهيد ممكن است به طور مستقيم متوجه خصوصيات فيزيكي و شيميايي مشخص باشد و يا اين‌كه به طور غير مستقيم با تصورات ، دلايل، و سمبل‌هاي فور ارتباط داشته باشد ( خيرجو،1381)

لازاروس (1966) بر اين باور است كه از رويارويي با استرس نخست فرد تهديدي را نسبت به خود دريافت مي‌كند. در دومين مرحله فرد توانايي خود را براي رويارو شدن با فشار رواني ارزيابي مي‌كند در مرحله ي سوم پاسخي را به منظور كاهش فشار به اجرا در مي‌آورد. مطابق ديدگاه تعاملي مقابله لازوراس و لاينر(1978 ـ به نقل از ذوالفقاري و همكاران، 1376) مقابله مي‌تواند به عنوان كاهش كوشش‌هاي رفتاري و شناختي منظور شوند كه جهت كاهش يا تسلط، بر الزامات خارجي و داخلي به كار گرفته مي‌شوند (فالكمن و همكاران ـ 1986 ، به نقل از ذوالفقاري و همكاران ،1376).

لازاروس (به نقل از كارور و شايد  ، 1996) استدلال مي‌كند كه تجربه‌ي فشار رواني سه فرايند مستقل را در بر‌مي‌گيرد: اولين فرايند كه ارزيابي اوليه نام دارد فرايند ادراك تهديدي متحمل الوقوع است: فرايند بعدي، موسوم به ارزيابي ثانويه عبارت است از فرايند تعيين اين كه چه كاري ] از بين كار‌هاي فراواني كه بايستي انجام گيرد[ بايد براي مقابله با تهديد انجام گيرد.

سومين عنصر تجربه، كنار تلاش فعالانه‌اي است كه براي انجام هر كاري به عنوان بهترين راه براي به حداقل رساندن تهديد انتخاب شده است. بديهي است كه اين تحليل فشار رواني تا حد زيادي به مفهوم ارزيابي بستگي دارد. ارزيابي عبارت است از سنجش وتوزين معنايي ماده‌ي خام ادراكهاي خود در واقع واژه‌ي ارزيابي از نظر معنايي شبيه واژه‌ي تفسير است.هر چند كه ارزيابي قلمرو تقريباً محدودتري دارد. لازاروس تأكيد مي‌كند كه دو فرايند ارزيابي در نظريه ي او عميقاً باز نمود دروني فرد از چگونگي واقعيت بستگي دارد در نتيجه به آساني مي‌توان گفت كه بسياري از انواع فشار رواني بيشتر در ذهن بيننده وجود دارد تا در جهان خارج . يعني فرايند ادراك يك تهديد (در مقابل عدم وجود تهديد) عمدتاً به اين بستگي دارد كه افراد چگونه موقعيت‌هايي را كه در آن هستند تفسير مي‌كنند. به همين ترتيب ، اين كه افراد چه راهي را براي  پاسخ به تهديدي ادراك شده انتخاب خواهند كرد.

تا حدودي بستگي دارد كه چگونه اعمال مختلف را تفسير كنند. براي يك نفر دور شدن به معناي از دست رفتن آبرو يا احمق به نظر رسيدن است در حالي كه براي فرد ديگر همين پاسخ به معناي كار آمد بودن به هدر ندادن نيروست. در هر دوي اين موارد، تعبير‌هاي شخصي تعيين‌كننده‌هاي اصلي آنچه فرد تجربه مي‌كند و شيوه‌اي كه فرد در پاسخ به رويداد محيطي خاص عمل مي‌كند به شمار مي‌رود، لازاروس (به نقل از كاروروشاير  ، 1996) . همچنين فرض مي‌كنند كه اغلب افراد معناي رويدادها را چه هنگامي كه در حال وقوع هستند و چه بعد از وقوع تفسيري مجدد مي‌كنند. اين ارزيابي‌هاي مجدد ممكن است در اثر تعبير در موقعيت يا در اثر تغيير در ساز‌هايي كه فرد براي تحميل بر موقعيت به كار مي‌برد القا شوند (مثلاً هولمز و هوتنون) در بعضي موارد ، كه به ارزيابي مجدد دفاعي موسوم است، به نظر مي‌رسد عمل ارزيابي مجدد براي ايجاد بهترين تفسير‌هاي ممكن محاسبه شده باشد، حتي اثر اين ارزيابي غير واقعي باشد، اما در ساير موارد بيشتر به نظر مي‌رسد كه ارزيابي مجدد به يافتن تفسير‌هاي مربوط باشد كه داراي ميزان بالايي از كارايي پيش‌بيني است ( كاروروشاير، 1996).

فولكمن و لازاروس (1984) ، دو شيوه مقابله با تنيدگي (مشكلات وخواسته‌ها) را در افراد معرفي كردند(رابيس ، 1992 ؛ شريدانو رادماچز ، 1992 ؛ به نقل از فيض و همكاران ، 1380) . در روش مقابله اي مسأله مدار، فرد به منظور كاهش يا حذف پيامد‌هاي ناخوشايند يك مشكل، سعي مي‌كند بر عامل آن تسلط يابد. در اين حالت فرد روي مشكل متمركز مي‌شود و آن را ازجوانب گوناگون بررسي مي‌ناميد و راه حل مناسب را در نظر مي‌گيرد. در روش مقابله‌اي هيجان مدارفرد براي كنترل و حذف واكنش‌هاي هيجاني ناشي از مشكل تلاش مي‌كنند پژوهش‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه روش‌هاي مقابله‌اي مسأله مدار، بيشتر از روش‌هاي مقابله‌اي غير مسأله مدار بر رفاه و سلامتي افراد تأثير مي‌گذارد ( آقاي يوسفي ، 1379؛ پرزيك و همكاران، 2000؛ به نقل از فيض و همكاران،1380).


این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,040 تومان
(شامل 20% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 3,800 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
28_594094_5336.zip26.6k





نظرسنجی
قیمت های محصولات فروشگاه را چگونه میبینید؟
filesell filesell